LOVE

LOVE
LOVE

Wednesday, September 4, 2013

"Tips Mudahnya Menjemput Jodoh..."








Bismillahirrahmaanirrahiim...

1. Jangan fokus pada siapa yang harus dipilih tapi fokus melakukan perubahan diri yang lebih baik agar kita pantas mendapatkan jodoh yang baik.

2. Jangan menginginkan seseorang menjadi seperti yang kita harapkan tapi bagaimana kita menjadikan diri seperti orang yang kita harapkan.

3. Berusaha mempersiapkan diri zahir & batin serta berani menghadapi pernikahan tatkala jodoh itu tiba.

4. Berusaha untuk tidak patah semangat dan trauma terhadap masa lalu yang kurang menyenangkan serta bukalah lembaran baru yang lebih baik mulai hari ini dan untuk hari-hari selanjutnya.

5. Menjalin hubungan persahabatan dan persaudaraan sebanyak-banyaknya, akan lebih baik jika banyak bergaul dengan sahabat yang baik, siapa tahu jodoh kita berada di antara mereka.

6. Jangan terburu-buru menilai atau memberi kesimpulan kepada seseorang itu tidak layak bersama kita karena sejatinya jodoh itu akan hadir atas redha ALLAH, sedangkan kewajiban kita hanya berikhtiar.

7. Jangan terlalu risau tentang usia. Di usia berapapun menikah tetap baik jika kita mampu memikul tanggungjawab pernikahan tersebut di hadapan ALLAH, Bagi pasangan, keluarga besar serta masyarakat.

8. Teruslah berikhtiar dan berdoa, karena doa boleh mengubah yang tidak mungkin menjadi mungkin sesuai kehendak-Nya.

Ya ALLAH..
Dekatkanlah jodoh orang yang membaca ini.
Tenteramkanlah hatinya.
Lapangkanlah dadanya.
Bahagiakanlah hidupnya.
Luaskan rezekinya.
Mudahkan segala urusannya.
Kabulkan cita-citanya.
Jauhkan dari segala musibah.
Jauhkan dari segala penyakit, fitnah, prasangka keji, berkata kasar serta kemungkaran.

Aamiin ya Rabbal' Alaamiin 


__________________________________________________________________________________

Bercerita mengenai jodoh.... malam tadi ada rakan lama yg datang berkunjung. suka2 kami membuka cerita mengenai jodoh tatkala dia bertanya " seronok tak kawin?" heheheh

ye...di usia seperti kami, sememangnya isu jodoh adalah sesuatu yg diharapkan. bukan penamat pada kehidupan single tapi permulaan pada episod baru... sapa yg tak nak kawin dan jauh di sudut hati, saya juga teringin nak melihat kawan2 lain menamatkan zaman bujang mereka. doa kami sentiasa bersama korang. kami juga nak tgk korang bahagia...berbunga bunga.... dan tak lagi keseorangan.

Nak jadi crite.... Alhamdulillah Allah memudahkan urusan jodoh ku dgn suami... genap setahun berkenalan, kami berkahwin.... jodoh yg datang secara tiba2... berjumpa, dilamar dan akhirnya diikat dan berkahwin :)
Allah punya kuasa... takde yg mustahil. Kun Fa Ya Kun....

Mungkin tips di atas boleh dijadikan panduan dalam berusaha mencari jodoh. kena la all out. dimulai dgn niat.... bak kata org putih "law of attraction" korang akan dapat apa yg korang bayangkan. so bolehlah mula dgn tips yg ketiga.

Satu lagi tips yg saya sangat2 setuju kat atas ni adalah tips yg saya highlight kan tu  

"Jangan terburu-buru menilai atau memberi kesimpulan kepada seseorang itu tidak layak bersama kita karena sejatinya jodoh itu akan hadir atas redha ALLAH, sedangkan kewajiban kita hanya berikhtiar."

Terus terang, ini terjadi pada diri saya sendiri.... betul la kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. kadang2 bila kita tgk je fb org tu, kita dah awal ckp kat diri, dia ni tak sesuwai ni dgn aku.... tanpa memberi peluang utk berkenalan.

kadang2 lelaki ni dia tak tunjuk perwatakan sebenar.... bila kita jumpa kali pertama....kadang2 kita sampai tahap nak reject dah mamat ni.... tapi bila kita kenal luar dan dalam barula kita sedar " nasib baik aku terima dia... " 

so, kesimpulannya berbalik kepada tips yg pertama dan kedua .... 

Jangan fokus pada siapa yang harus dipilih tapi fokus melakukan perubahan diri yang lebih baik agar kita pantas mendapatkan jodoh yang baik.

Jangan menginginkan seseorang menjadi seperti yang kita harapkan tapi bagaimana kita menjadikan diri seperti orang yang kita harapkan.

 

tak payahla saya share kisah sebenar yg terjadi antara saya dan suami yg berkait dgn tips di atas... tp percayala.... Allah dah tahu apa yg terbaik utk kita, tak perlu kita letakkan terlalu banyak kriteria untuk menemui jodoh kita.... doakan supaya Allah hantar jodoh yg terbaik utk kita.... dan yakinlah kekuasaan Allah yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya.


" Kelebihan disyukuri, kekurangan diredhai"


note: terima kasih Allah atas jodoh yang Kau tetapkan ini. rasanya masih indah setelah 4 bulan diijab kabulkan. Syukur :) 

 kadang2 sebelum tidur, kami berborak berdua.... mensyukuri apa yg Allah beri pada kami. Seusngguhnya ramai org di luar sana yang masih menanti nikmat jodoh ini.... terima kasih ya Allah kerana memberi peluang pada kami untuk merasai nikmat ini.


1 comment:

Anonymous said...

saya menangis baca tulisan awak....sangat dekat di hati saya...